יום חמישי, 10 במאי 2018

What He Doesn't Know & What He Always Knew / Kandi Steiner


★★★★✩

סקירה כפולה על דואט (שני ספרים)


זוהי הפעם ראשונה שאני כותבת סקירה משולבת על שני ספרים. מכיוון ששניהם כבר יצאו והראשון הסתיים עם סוף פתוח ומותח, קראתי את שני הספרים ברצף ללא הפסקות.
אתחיל ואומר שהספרים לא היו אחידים בעיניי ברמתם.
הספר הראשון, What He Doesn't Know, היה משמעותית טוב יותר מהספר השני.
הספר הראשון כלל את מה שספר טוב צריך לכלול, מסתורין, מחשבות, תאוריות, מתח ומורכבות בלתי ניתנת לפתרון והבנה בין שלושה אנשים.
מזמן לא קרה שחשבתי על ספר כאשר לא קראתי אותו. הייתי מוצאת את עצמי אחרי הקריאה עם המון שאלות, תיאוריות ומסקנות רגעיות. זהו אחד הספרים שגורם לך לחשוב ולהרהר בחייך.
המונח "אושר" חוזר על עצמו במהלך הספרים מספר רב של פעמים.  מהו אושר, האם אנחנו מאושרים, האם הדמויות מאושרות ואיך בעצם ניתן להשיג אותו בחיינו?
צ'ארלי, הדמות הנשית הראשית, בהחלט הלכה רחוק על מנת לבדוק זאת.

כפי שניתן להבין מתקציר הספר הראשון, זהו לא סיפור אהבה רגיל על בחור ובחורה שהיו רווקים, נפגשו, התאהבו וחיו באושר ועושר עד עצם היום הזה.
זהו סיפור על מורכבות הנישואין, תהום שנפערה בין בני זוג, אכזבה, קושי, דחייה ובגידה. הסופרת רקמה משולש רומנטי מטלטל ומכאיב. היו בדואט הזה עליות, ירידות, התלבטויות ומשחקים פסיכולוגיים ששמרו את הקורא על הקצה.

I hated them both. But I loved them both, too. And for that, I hated myself.

את צ'ארלי פירס, הדמות הנשית הראשית, אנו פוגשים בנקודת שפל בחייה. צ'ארלי, בת ה -30, גדלה במשפחה עשירה ומיוחסת ויש לה יחסים טובים עם הוריה ואחיה. היא אשת קריירה מסורה שמקדישה את עצמה לעבודתה כגננת ומחנכת בבית הספר בו גדלה. היא נשואה לקמרון כשמונה שנים, אדם מופנם וסגור שמגיע מרקע שונה לחלוטין משלה.
בחמש השנים האחרונות צ'ארלי עסוקה בניסיון להחיות את מערכת היחסים הכושלת שלה עם בעלה לאחר טרגדיה קשה שפקדה אותם כזוג.

He was right there, my husband, and yet he was nowhere near me at all.

לאורך כל תחילת הספר הראשון, הקוראים נחשפים למצבה העגום של צ'ארלי. היא נמצאת במצב של עצב עמוק, הכחשה, חסרת רגש וכבויה לחלוטין.

Did anyone even see me at all, or was I as dead to them as I felt inside?
Those eyes of hers felt hollow – not even sad, just empty.

זהו ניגוד הפוך לגמרי ממי שהיא וממה שהיא הייתה בתחילת הנישואין שלה עם קמרון. בשנים הראשונות, הם היו מאושרים ומאוהבים בצורה בלתי ניתנת לספק. הם היו הזוג שכולם קינאו בו, העשירים, היפים והמצליחים.
הספר הראשון הוא בעצם מין הקדמה ובניית ה"תשתית" למה שיקרה במהלך הדואט המטלטל הזה.
הסופרת בהחלט עשתה עבודה מצויינת עם דמותה של צ'ארלי, היא הצליחה להעביר לי את רגשותיה, מחשבותיה והכאב העמוק ביותר שלה.

I was split into two perfectly even, jagged halves.

כאשר ריס ווקר, הבחור שעליו היה לה קראש רציני במהלך כל שנות ילדותיה, חוזר במפתיע לעיירה ללמד באותו בית ספר בו היא מלמדת, כל עולמה מתהפך.

He just knew me, even though we’d been apart for so many years.

ריס בן ה – 35, נגן הפסנתר השרמנטי והחתיך, עבר בעצמו טרגדיה משפחתית שגרמה לו להתרחק מכולם לתקופה ארוכה ומחליט לבסוף לחזור לעיירה בה גדל לחפש סוג של נחמה, משפחה ומשהו שיזכיר לו את הבית ויעזור לו להמשיך הלאה.
כאשר הוא רואה את צ'ארלי, מכיוון שהכיר אותה לפני הרבה שנים, הוא יודע לקרוא אותה ולראות שמשהו בה לא בסדר, כבוי, עצוב וחסר כל רגש.

Reese was looking for Charlie, the girl he left behind, the girl he used to know. She didn't exist anymore.

האהבה והכמיהה שהרגיש כלפיה חוזרת אליו בכל הכוח והוא מבין שלמרות שהיא נשואה ולא פנויה הוא יעשה הכל על מנת להפוך אותה לשלו.

He (Cameron) was what separated us now. And he was only a man.

כפי שניתן לצפות, מערכת היחסים הנפיצה והמסוכנת שמתפתחת בין צ'ארלי לריס הופכת למורכבת יותר ויותר במהלך הדואט ונותנת לנו הצצה אמיתית לעולם הפנימי של בגידה, חוסר אמון וכל הכאב וההתלבטויות הכרוכות בכך.

I didn’t know a kiss could wake up every sleeping cell, that a bite could send me into space, that a moan of want from a man could make me see galaxies.

קמרון פירס, בעלה של צ'ארלי הוא נשמה אבודה שגם אותו הקוראים לומדים להבין לאט לאט.

That was Cameron. He was a loner, and he preferred it that way.

בספר הראשון אנו מקבלים טעימה מדמותו, אך זהו בעצם הספר השני בדואט שגורם לנו לראות אותו באמת ולהבין מהן הסיבות שהתנהג כפי שהתנהג עם אשתו. בעיניי, הספר השני היה כולו מוקדש לקמרון בעוד שהראשון הוקדש לריס.

הספר הראשון הכיל המון מסתורין, מתח, עניין ושבה אותי ברמה שהיה לי קשה להניח אותו מהיד.
הסופרת יצרה דמויות מורכבות שדעת הקוראים עליהן משתנה כל הזמן. הרגשות שלי לשלושתם נעו בין רחמים, אמפתיה, הבנה וכעס. הסופרת עשתה עבודה מצויינת בהעברת הרגשות שלהם אל הכתוב וקילפה את הדמויות שלה במהלך הדואט שכבה לאחר שכבה.
הכתיבה הייתה אינטילגנטית, חזקה ועוצמתית.

I was like a moth drawn to that flame, wanting so badly to see inside it, to figure out how it burns, to live within its warmth. But I knew to touch it was to die.

מה שהפריע לי בדואט היה הדימוי של צ'רלי כאישה המושלמת שלא יכולה לטעות. שני הגברים רואים אותה כמלאך וכדבר הכי מושלם וטהור שדרך על פני האדמה. האהבה של שני הגברים לצ'ארלי קבועה בחוזקתה במהלך הדואט והרגשתי כקוראת ששניהם מאוהבים ואוהבים אותה בצורה אבסולוטית, ללא תנאים.

It couldn’t possibly be me, Charlie Pierce, in love with two men. It couldn’t be me with two men doing all they could to have me.

לי, כאישה נשואה, לעיתים הייתה בעיה מוסרית עם התנהלותה של צ'ארלי. בעיקר בספר השני בו הבגידה עלתה שלב. היו פעמים שלא הסכמתי איתה, שכעסתי עליה, והיו גם רגעים בהם ריחמתי עליה, הזדהיתי איתה ונקרעתי עם בחירותיה ומעשיה.

דבר נוסף שהפריע לי הייתה החזרתיות והתבנית הקבועה בעלילה של הספר השני. מבחינתי, כמעט עד סוף הספר הסצנות חזרו על עצמן כל פעם מכיוון שונה, צ'ארלי חזרה על אותה מנטרה ועל אותם הדברים ולא הייתה תחושה של התקדמות בעלילה.

לסיכום, יותר מהכל, זהו סיפור על זוג אוהבים שאיבדו את דרכם לאחר טרגדיה נוראית שפקדה אותם. זהו סיפור על הקושי במערכות יחסים, בנישואין, כל המורכבות והעומק שיכולים להתפתח בין שני אנשים שאהבו אחד את השני כל כך אבל נפלו לתהום שקשה לחזור ממנה.
זהו דואט מטלטל, חזק, עוצמתי ואינטילגנטי. לא הייתי אומרת שהוא מתאים לכל אחת אבל אם אתן מאלה שרוצות לקרוא ספר שירעיד אתכן מבפנים, שיגרום לכן לחשוב ושיציף שאלות מוסריות, הוא בהחלט בשבילכן.

4 כוכבים

On the northeast side of Mount Lebanon, Pennsylvania, there was a house. And now, finally, a home.



אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

קצת עלי

שלום לקוראות וקוראי הבלוג , תודה שנכנסתם לבלוג סקירות הספרים שלי ומקווה שתהנו מהכתיבה והביקורות . שמי דפי קרייזל, מחיפה, נשואה ו...